In English » » In English
Susanna Levonen /Sopran

Hon förkroppsligar till och med myten om rollen Salome, att se ut som en 16-åring och ha en röst som en Isolde. Det är sällsynt, att få uppleva.
Peter Johannes Erichsen – Weekend-Avisen, Köpenhamn


Susanna Levonen är född i Tammerfors, Finland och fick sin musikaliska utbildning i sångklassen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Sibelius Akademien i Helsingfors samt vid Högskolan för scen och musik i Göteborg, där hon tog sitt Solistdiplom 1999 och debuterade med Göteborgs Symfoniker i Mahler’s Kindertotenlieder under ledning av Manfred Honeck. År 2000 följde omfattande konsertturnéer i Norden och Baltikum när hon tillsammans med sin pianist Bernt Wilhelmsson av Svenska Rikskonserter blev utvald att representera Sverige i ett lanseringsprojekt.

Susanna gjorde sin operadebut 2001 och sjöng då i hela fyra nya produktioner; Galatea i Lullys Acis och Galatea med Nya Utomjordiska i Göteborg, byxrollen Floro i Pallavicinos Bassiano vid Vadstena-Akademien samt Eboli i Verdis Don Carlo och Rapunzel i Sondheims Into the Woods vid NorrlandsOperan in Umeå.
Hennes kritikerrosade Eboli ledde till återkommande kontrakt vid NorrlandsOperan, där hon numera också är fastanställd. Bland tidiga roller märks också Jocasta in Stravinskijs Oedipus Rex, Anemotis/Nyx i Hilding Rosenbergs Lycksalighetens ö, Rosina i Barberaren i Sevilla, Stéphano och Gertrude i Gounods Romeo och Julia, Cornelia in Händels Cleopatra, Marcellina i Figaros Bröllop (Opera i Ystad) och Dorabella i Così fan tutte i Hanoi and Umeå. 

Lycksalighetens ö spelades in av Phono Suecia under ledning av Kristjan Järvi och vann 2004 en Grammis för bästa klassiska inspelning. Med sin breda repertoar och stora omfång på mer än tre oktaver började Susanna gradvis övergå till den mer dramatiska sopranrepertoaren. Samtidigt har hon behållit förmågan att excellera i mezzofacket, vilket har resulterat i att hon idag är en av de få exponenterna av den tyska termen ”Zwischenfach” som beskriver en sångerska som rör sig obehindrad mellan mezzo- och sopranroller.

Efter att 2006 rosats i såväl svensk och sydafrikansk press för sin starka insats som Den främmande prinsessan i Dvoráks Rusalka bestämde hon sig för att ta steget fullt ut och fokusera på sopranroller. 2008 sjöng Susanna titelrollen i Richard Strauss Salome vid Malmö Opera i regi av Stephen Langridge, samt vid Staatstheater Kassel i Tyskland 2009. Samma år sjöng hon också Magda Sorel i Menottis Konsuln på Folkoperan i Stockholm och titelrollen Julie i Philippe Boesmans opera efter Strindbergs roman Fröken Julie vid NorrlandsOperan och Malmö Opera.

2010 följde Selma Jezková i Poul Ruders Dancer in the Dark efter Lars von Triers film på NO i samarbete med Det Kongelige Teater i Köpenhamn i regi av Kasper Holten. Susanna inbjöds att följa med den danska ensemblen vid deras gästspel vid Lincoln Center Festival i New York 2011.

2011 var ett späckat år som började med solistuppdrag i Berwaldhallen vid den årliga TV-sända Trettondagskonserten med Sveriges Radiosymfoniker, inhopp som Eboli i Don Carlos vid Göteborgsoperan och Sieglinde i Valkyrian i Wermland Operas stora Ringen-satsning, regisserad av Wilhelm Carlsson. Därefter Amneris i Peter Konwitschnys Aida vid Vlaamse Opera i Belgien och Marie i Alban Bergs Wozzeck vid NorrlandsOperan. Wozzeck, som regisserades av Szyber-Reich, spelades in av SVT och sändes som Veckans föreställnig under våren 2012.

För Susannas insats som Sieglinde i Valkyrian blev hon av Opernwelt nominerad ”Årets bästa sångerska” och tilldelades också en hedrande fjärde plats på ”Opus-listan”, där Skandinaviens största musiktidskrift OPUS väljer ut årets mest tongivande musikpersonligheter och uppsättningar.

Susanna Levonen har turnerat i såväl i Europa, USA och Kina och hennes omfattande konsertrepertoar består bl. a. av Mahlers 2:a symfoni, Lieder eines fahrenden Gesellen och Rückert-Lieder, Beethovens 9:e symfoni, Verdis och Mozarts Requiem, Lars-Erik Larssons Förklädd Gud, Berlioz Les Nuits d’Été, Gösta Nystroems Sinfonia del Mare och Sånger vid havet, Sibelius Luonnotar och Kullervo samt Berios Folk Songs, som ligger henne mycket varmt om hjärtat och som hon framfört i Salzburg, Trondheim, Kassel och Umeå med dirigenterna Leo Hussain, Thomas Adès, Anu Tali och Kristjan Järvi. Andra dirigenter som Susanna har samarbetat med är Rumon Gamba, Christian Badea, Dimitri Jurowski, Henrik Schaefer, Roland Kluttig, Tobias Ringborg, Stefan Solyom, Andrew Manze, Mark Tatlow, Stephan Tezlaff, Jin Wang, Joseph Swensen, Benjamin Bayle och Richard Egarr.

Susanna Levonen har haft förmånen att få samarbeta med många nutida tonsättare, såsom Thomas Adès, Arvo Pärt, Svinn L Björnsson, Erland von Koch, Poul Ruders och Paula af Malmborg Ward vars Radioopera Hittekvinnan, där Susanna medverkar tillsammans med Sveriges Radiosymfoniker, vann det prestigefyllda Prix Italia 2006. Till kommande roller som skrivs för Susanna hör Marie Curie i en opera av Mats Larsson Gothe efter P. O. Enquists roman (våren 2014). Hösten 2012 gör Susanna Levonen Ginger (ytterligare en roll skriven för Susanna) i Carl Unander-Scharins opera ”The Elephant Man -The Terrible Tale of the Elephant Man and Jack the Ripper, two Freaks of Nature”

Våren 2012 gjorde Susanna sin första Carmen vid NorrlandsOperan samt Santuzza i Cavalleria Rusticana på Göteborgs Konserthus. 2013 följer bland annat Senta i Den flygande holländaren på Folkoperan. 2014 väntar rollen som Chrysotemis i Richard Strauss' Elektra.

Susanna har belönats med bl. a. Jenny-Lind stipendiet och Der Sängerpreis vid Internationaler Wettbewerb für Liedkunst i Stuttgart 2001, av en jury bestående av bland andra Gundula Janowitz, Tom Krause, Ralf Gothóni och André Tubeuf.



Das Ass im Ensemble ist zweifellos die junge Susanna Levonen, deren Stimme einen satt timbrierten Mezzo mit sicherer Sopranhöhe verbindet. Für die Sieglinde sind das optimale Voraussetzungen. Man kann kaum glauben, dass diese Sängerin am Tag zuvor Verdis Amneris in Antwerpen gesungen hat, so voll klingt selbst «Oh hehrstes Wunder». Beide Partien sind im Moment genau richtig. Unverkennbar die Richtung ins dramatische Sopranfach. Im Herbst wird Susanna Levonen erstmals Alban Bergs Marie singen. Auch das eine Partie, die ihr entgegenkommen dürfte. Als Salome war sie schon in Deutschland zu hören. Es sollte nicht dabei bleiben

Stephan Mösch, Opernwelt

Adobe Reader Repertoar (Pdf)
Homepage
Agent E-post

Foto ©Sabine Haymann